Obowiązki informacyjne w związku z udzielaniem rabatów
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2018 r. (data wpływu 19 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków informacyjnych w związku z udzielaniem rabatów – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób w zakresie obowiązków informacyjnych w związku z udzielaniem rabatów.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” Spółka komandytowa (dalej: „Spółka”, lub „Wnioskodawca”) jest spółką prawa handlowego oraz jest polskim rezydentem podatkowym. W ramach swojej działalności, Spółka prowadzi procesy deweloperskie polegające na budowie i sprzedaży lokali mieszkalnych, głównie mieszkań w budynkach wielorodzinnych dla indywidualnych odbiorców na terenie Polski. Spółka nie zatrudnia pracowników.
W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca współpracuje z podmiotami powiązanymi, jak również z licznymi usługodawcami, którzy świadczą usługi wspierające działalność Wnioskodawcy.
Wnioskodawca wchodzi w skład Grupy R., w której spółką dominującą jest R. (dalej: „R.”).
R. jest spółką holdingową posiadającą bezpośrednio i pośrednio udziały w spółkach zależnych (w tym w Spółce), mających siedzibę w Polsce, które prowadzą działalność deweloperską (dalej: „Spółki Zależne”). Jednocześnie R. – jako podmiot pełniący funkcje holdingowe – nie zatrudnia pracowników. Działalność deweloperska jest prowadzona poprzez Spółki Zależne (w tym Spółkę). W dalszej części niniejszego wniosku, Spółka, R. oraz Spółki Zależne zwane będą łącznie jako: Grupa R.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w ramach Grupy R., a także w związku z poszukiwaniem działań zorientowanych na zwiększenie poziomu obrotów w Grupie R., R. zamierza wprowadzić program rabatowy w zakresie sprzedaży mieszkań, który zamierza udostępnić szerokiemu kręgowi usługodawców (w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) oraz pracownikom usługodawców współpracujących z Grupą R. (dalej: „Program”). Program ma zachęcić usługodawców do dalszej współpracy z Grupą R., a jednocześnie jest to sposób na zwiększenie sprzedaży mieszkań przez spółki sprzedażowe w ramach Grupy R. (w tym m.in. przez Wnioskodawcę).
W konsekwencji, na ten moment, Program obejmuje następujące podmioty, które są uprawnione do nabycia mieszkań z uwzględnieniem przewidzianej w Programie polityki rabatowej:
- stali usługodawcy (lub pracownicy tych usługodawców) świadczący usługi wyłącznie na rzecz Grupy R.,
- usługodawcy „niewyłączni” (lub pracownicy tych usługodawców) świadczący usługi na rzecz Grupy R. od czasu do czasu – z uwzględnieniem spełnienia warunków, o których mowa poniżej.
Skorzystanie z Programu przez wskazany wyżej krąg beneficjentów (dalej jako: „Beneficjenci”) jest dodatkowo uzależnione od spełnienia określonych warunków, tj.:
- stali usługodawcy będą uprawnieni do nabycia mieszkania po upływie jednego roku pracy na rzecz Grupy R.,
- usługodawcy „niewyłączni” Grupy R. będą uprawnieni do skorzystania z rabatu o ile świadczyli usługi Grupie R. przez co najmniej 5 lat oraz ich wniosek zostanie zatwierdzony przez zarząd R. w uznaniu za wkład w rozwój Grupy R.
Beneficjenci stanowią podmioty niepowiązane z Wnioskodawcą w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Wskazany wyżej krąg Beneficjentów wynika z biznesowego celu Programu, jakim jest zwiększenie sprzedaży mieszkań w Grupie R. poprzez zaadresowanie oferty specjalnej do podmiotów, które są w różny sposób zaangażowane w działania Grupy R. Z uwagi na szczególne relacje osobiste i biznesowe z usługodawcami, Grupa R. oczekuje, że Program pozwoli na zwiększenie poziomu sprzedaży mieszkań i przyczyni się do zwiększenia obrotów.
W ramach Programu została opracowania procedura, która reguluje szczegółowo kwestie związane z prowadzeniem Programu.
Zgodnie z postanowieniami Programu, Beneficjenci będą uprawnieni do nabycia mieszkania z rabatem równym rabatowi, jaki może być udzielony w ramach regularnej sprzedaży mieszkań przez spółki należące do Grupy R. Ponadto, w celu premiowania dotychczasowej współpracy z Grupą R. oraz zachęty do jej dalszego rozwoju, Beneficjenci Programu mogą być także uprawnieni do dedykowanego rabatu w wysokości 4% – ponad regularny rabat określony w akapicie powyżej.
Rabaty należne w ramach Programu będą efektywnie udzielane przez Spółki Zależne (w tym przez Spółkę), które zajmują się sprzedażą mieszkań w ramach Grupy R.
Postanowienia Programu przewidują określone ograniczenia, jak chociażby ograniczenie ilościowe w zakresie nabywanych mieszkań, tj. Beneficjenci będą mogli nabyć z rabatem jedno mieszkanie raz na 4 lata.
Równolegle do powyższych planów, R. rozważa wprowadzenie dla pracowników i współpracowników Grupy R. zasad sprzedaży mieszkań opartych o analogiczne zasady udzielania rabatów, jak oferowane przez Grupę R. na rynku. W szczególności, zasady sprzedaży mieszkań na rzecz pracowników oraz współpracowników Grupy R. oparte byłyby na analogicznych zasadach, jak określone w Programie skierowanym do niepowiązanych podmiotów zewnętrznych (Beneficjenci). Innymi słowy, przedstawiając warunki sprzedaży mieszkań na zasadach analogicznych jak w Programie tj. analogicznych do najlepszych warunków oferowanych przez Grupę R. na rynku, R. nie zamierza ani w sposób szczególny premiować, ani dyskryminować pracowników i współpracowników Grupy R., zainteresowanych kupnem mieszkania od Spółki – względem innych podmiotów zaangażowanych w rozwój Grupy R., tj. Beneficjentów.
Stąd w ramach rozszerzenia zakresu obowiązywania Programu, mają nim zostać objęci również następujący pracownicy i współpracownicy Spółek Zależnych (sama Spółka nie posiada pracowników), tj.
- pracownicy spółek Grupy R.,
- członkowie rad nadzorczych Grupy R.,
- członkowie zarządów Grupy R.
Dodatkowe obwarowania co do objęcia zasadami analogicznymi jak w Programie mają być następujące:
- pracownicy Spółek Zależnych będą mogli skorzystać z rabatów pod warunkiem, że przepracują w jednej ze Spółek Zależnych co najmniej rok;
- członkowie rad nadzorczych oraz członkowie zarządów Spółki i Spółek Zależnych będą mogli skorzystać z rabatów pod warunkiem, że pełnią swoje funkcje w Spółce lub jednej ze Spółek Zależnych co najmniej rok.
W związku z powyższym, Spółka powzięła wątpliwość co do ewentualnych skutków podatkowych organizacji Programu na gruncie ustawy dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1509 ze zm., dalej: „ustawa o pdof).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
- Czy w związku z planowanym wdrożeniem Programu przewidującego udzielanie rabatów z tytułu nabycia mieszkań na rzecz Beneficjentów, wartość udzielonego przez Spółkę rabatu stanowi dla Beneficjentów częściowo nieodpłatne świadczenie niepieniężne stanowiące przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu przez Beneficjentów na podstawie informacji PIT-8C wystawionej przez Spółkę?
- Czy w związku z planowanym wprowadzeniem dla pracowników i współpracowników Grupy R. zasad sprzedaży mieszkań opartych o analogiczne zasady udzielania rabatów, jak oferowane przez Grupę R. w ramach Programu dla podmiotów niepowiązanych, wartość udzielonego przez Spółkę rabatu oznacza dla pracowników i współpracowników spółek z Grupy R. częściowo nieodpłatne świadczenie niepieniężne stanowiące przychód z innych źródeł, podlegający opodatkowaniu przez te osoby na podstawie informacji PIT-8C wystawionej przez Spółkę?
Zdaniem Wnioskodawcy,
- W związku z planowanym wdrożeniem Programu przewidującego udzielanie rabatów z tytułu nabycia mieszkań na rzecz Beneficjentów, wartość udzielonego przez Spółkę rabatu nie stanowi dla Beneficjentów częściowo nieodpłatnego świadczenia niepieniężnego stanowiącego przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu przez Beneficjentów na podstawie informacji PIT-8C wystawionej przez Spółkę.
- W związku z planowanym wprowadzeniem dla pracowników i współpracowników Grupy R. zasad sprzedaży mieszkań opartych o analogiczne zasady udzielania rabatów, jak oferowane przez Grupę R. w ramach Programu dla podmiotów niepowiązanych, wartość udzielonego przez Spółkę rabatu nie oznacza dla pracowników i współpracowników spółek z Grupy R. częściowo nieodpłatnego świadczenia niepieniężnego stanowiącego przychód z innych źródeł, podlegający opodatkowaniu przez te osoby na podstawie informacji PIT-8C wystawionej przez Spółkę.
Uzasadnienie
Stosownie do art. 9 ust.1 ustawy o pdof opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Jednocześnie w myśl art. 11 ust. 1 ustawy o pdof, przychodami są, co do zasady, otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o pdof – za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 ustawy o pdof.
W tym kontekście, zgodnie z art. 42a ustawy o pdof – osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania.
W ocenie Spółki, mając na uwadze przepisy dotyczące przychodów z innych źródeł, należy podkreślić, że Spółki Zależne oraz usługodawcy Grupy R. stanowią odrębne podmioty gospodarcze, a przede wszystkim są niezależnymi od Spółki pracodawcami, którzy mogą udostępniać Program na rzecz własnych pracowników. A zatem do uczestnictwa w Programie uprawniony jest szeroki krąg podmiotów, którzy mogą otrzymywać rabat. Można zatem stwierdzić, że krąg osób potencjalnie korzystających z Programu będzie bliżej niezdefiniowany.
Tak szeroko zakrojony krąg Beneficjentów, a także planowane zaadresowanie Programu również do pracowników i współpracowników Grupy R., wynika wprost z biznesowego celu Programu jakim jest zwiększenie sprzedaży mieszkań w Grupie R. poprzez zaadresowanie oferty specjalnej do podmiotów, które są w różny sposób zaangażowane w działania Grupy R. Z uwagi na szczególne relacje osobiste i biznesowe, Grupa R. oczekuje, że Program pozwoli na zwiększenie poziomu sprzedaży mieszkań i przyczyni się do zwiększenia obrotów.
W tym kontekście, nie można zatem stwierdzić, że rabat udzielany na rzecz Beneficjentów może stanowić przychód z innych źródeł. Udzielany rabat stanowi bowiem raczej zachętę handlową do zakupu mieszkania, co ma na celu zwiększanie wolumenu sprzedaży przez Grupę R.
Analogicznie wygląda kwestia udzielenia rabatu na rzecz pracowników oraz współpracowników Grupy R. Jest to również zachęta sprzedażowa obliczona na poprawę wyników sprzedażowych, a jednocześnie ma na celu utrzymanie takiego premiowania pracowników jak podmiotów zewnętrznych, tj. Beneficjentów.
W kontekście rozważań na temat natury rabatów transakcyjnych, należy zaznaczyć, że w opisanej we wniosku sytuacji, skutkiem uzyskania rabatu na podstawie Programu będzie obniżenie ceny zakupu nieruchomości, a nie udzielenie nieodpłatnego świadczenia na rzecz Beneficjentów oraz pracowników i współpracowników Grupy R.
Skoro bowiem cena towarów – poprzez uzyskanie rabatu – ulega zmniejszeniu, nabywca (tu: Beneficjent lub pracownik / współpracownik Grupy R.) za tę samą kwotę nabywa większą ilość towaru. W rezultacie zapłacona kwota, dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu wszystkich towarów (w tym także tych wydanych jako rabat), a udzielony rabat nie stanowi dla konsumenta przychodu.
W odniesieniu do niniejszej sprawy, relacja rabatu do nieodpłatnego świadczenia była też rozstrzygana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, który w interpretacji indywidualnej z 14 maja 2013 r., sygn.: IBPBI/2/415-5/13/CzP uznał, że „skutkiem uzyskania rabatu (…) jest obniżenie ceny zakupu towarów, a nie uzyskanie nieodpłatnego świadczenia. W konsekwencji, po stronie pracowników – którzy taki rabat otrzymają – nie powstanie przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu. Korzystanie na jednakowych warunkach z programu lojalnościowego przez pracowników spółki i inne osoby, będzie neutralne podatkowo dla wszystkich uczestników”.
Wobec powyższych argumentów, korzystanie z rabatu sprawia, że udzielane rabaty są neutralne podatkowo.
Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych. Na szczególne uwzględnienie zasługuje wyrok z dnia 30 października 2014 r. sygn. II FSK 2451/12, w którym analizowano, czy świadczenie w postaci rabatu udzielonego pracownikowi na zakup towarów lub usług sprzedawanych przez pracodawcę jest przychodem ze stosunku pracy. Mimo że niniejszy wyrok dotyczy przychodów pracowniczych, zawiera on istotne wskazówki na temat podatkowego ujmowania rabatów.
W tym kontekście, według NSA, o powstaniu przychodu decyduje okoliczność, czy rabat udzielony pracownikom przewyższa wysokość rabatu udzielonego innym kontrahentom, osobom, klientom (podmiotom niebędącym pracownikami). Zdaniem sądów, jeśli wysokość udzielonego pracownikom rabatu nie odbiega od wysokości rabatów udzielanych innym podmiotom niebędącym pracownikami, to nie można uznać, że warunki cenowe oferowane pracownikom są bardziej korzystne od oferowanych innym osobom, niebędącym pracownikami.
W niniejszym wyroku NSA czytamy, że „Nie można bowiem zgodzić się ze stanowiskiem Sądu przedstawionym w zaskarżonym wyroku, że rabaty uzyskiwane przez pracowników Spółki w ramach realizowanego przez Skarżącą programu premiowego stanowią dla tych pracowników przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust.1 u.p.d.o.f. poprzez przyjęcie, że osoba korzystająca z rabatu nabywając towar po cenie niższej od pierwotnej osiąga korzyść majątkową odpowiadającą różnicy w cenie produktu (przed i po rabacie ), przy czym owo zmniejszenie ceny jest finansowane przez podmiot udzielający rabatu, który rezygnuje z części ustalonej pierwotnie marży/zysku, a więc Spółka częściowo finansuje dokonanie zakupu towaru przez pracownika, co należy utożsamiać z „częściowo nieodpłatnym świadczeniem” na rzecz pracownika w rozumieniu art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f. i w związku z powyższym uzyskany przez pracownika przychód pozostaje w związku ze stosunkiem pracy, czego konsekwencją jest konieczność pobrania przez Skarżącą jako płatnika, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych na podstawie art. 31 u.p.d.o.f. (…). Nie ulega także wątpliwości, że przyznanie takiego rabatu w przedstawionym stanie faktycznym, nie jest „częściowo nieodpłatnym świadczeniem” i nie wiąże się z koniecznością odprowadzenia podatku dochodowego z tego tytułu. Stanowisko przeciwne prowadziłoby do nieuzasadnionej konkluzji, że każdy konsument nabywający towar po obniżonej cenie w stosunku do pierwotnej ceny towaru, każdorazowo powinien wykazywać przychód podlegający opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych w części odpowiadającej różnicy pomiędzy ceną pierwotną, a rzeczywistą ceną zapłaconą za dany towar”.
Powyższe konkluzje NSA stanowią istotny argument potwierdzający, że udzielenie rabatu jest działaniem rynkowym, a rabat nie stanowi przy tym „częściowo nieodpłatnego świadczenia” tylko obniżkę ceny zachęcającą do zakupu i tym samym zwiększenia obrotu sprzedającego.
Końcowo, NSA bardzo trafnie zaznacza, że przyjmując konsekwentnie tezę jakoby udzielenie rabatu stanowiło „częściowo nieodpłatne świadczenie” można by dojść do błędnego wniosku, że osoby korzystające z jakiegokolwiek rabatu, również powinny wykazywać przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w części odpowiadającej różnicy pomiędzy ceną pierwotną, a rzeczywistą ceną zapłaconą za daną rzecz.
W ocenie Spółki, równie istotną okolicznością jest – zaznaczane już wcześniej – szerokie ujęcie odbiorców Programu, którymi mogą być zarówno podmioty zewnętrzne (Beneficjenci), jak również pracownicy i współpracownicy Grupy R. Finalnie, Program ma być bowiem adresowany do członków zarządów i rad nadzorczych Grupy R., a także do pracowników podmiotów trzecich, tj. do pracowników Spółek Zależnych oraz oczywiście do usługodawców Grupy R.
W tym kontekście, według Wnioskodawcy należy mieć na uwadze praktykę administracyjną organów podatkowych, zgodnie z którą szeroki krąg beneficjentów przesądza o braku konkretnego przypisania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia.
Zostało to chociażby potwierdzone w interpretacji indywidualnej z dnia 27 lutego 2017 r., sygn. 2461-IBPB-2-2.4511.1091.2016.1.MMA, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że: „(…) należy zauważyć, że opisany we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe nie ogranicza kręgu uprawnionych do rabatu jedynie do pracowników Wnioskodawcy. Zatem krąg uprawnionych do rabatów jest/będzie potencjalnie nieograniczony. W konsekwencji, stwierdzić należy, że w omawianej sprawie po stronie pracowników oraz innych uprawnionych nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu uzyskania rabatu zarówno w aktualnie obowiązującym programie jak i po poszerzeniu go o członków rodzin osób uprawnionych. Korzystanie z rabatu przez pracowników Wnioskodawcy i osoby niebędące pracownikami będzie neutralne podatkowo dla wszystkich uczestników”.
Końcowo organ stwierdził, że „Wobec powyższego, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne w związku z korzystaniem przez osoby uprawnione a w przyszłości osoby uprawnione i członków ich rodzin z rabatu. Wnioskodawca nie ma więc obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy ani wystawienia PIT-8C.”
Do podobnych wniosków doszedł Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 29 marca 2017 r., sygn. 1462-IPPB4.4511.13.2017.1.JK3 stwierdzając, że „Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w przypadku udzielenia rabatu szerokiemu gronie beneficjentów, gdzie skorzystanie z rabatów, nie będzie ograniczone wyłącznie do pracowników, to przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie powstanie. (…) Wobec powyższego, Spółka nie będzie zobowiązana w stosunku do swoich pracowników do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz do wystawienia stosownej informacji podatkowej.”
Podobnie uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 10 grudnia 2014 r., sygn. IPPB2/415-740/14-2/MK, w której czytamy, że „W opisanej we wniosku sytuacji skutkiem udzielenia rabatu jest skorygowanie ceny zakupu towarów, a nie uzyskanie nieodpłatnego (częściowo nieodpłatnego) świadczenia. W konsekwencji, po stronie pracowników Spółki nie powstanie przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu, jak również nie powstanie przychód z innych źródeł po stronie osób trzecich wskazanych we wniosku, które otrzymują przedmiotowe rabaty. Korzystanie na jednakowych warunkach z rabatów przez pracowników Spółki i inne osoby uprawnione, jest neutralne podatkowo dla wszystkich tych podmiotów.”
Identyczne stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zajął również w interpretacjach indywidualnych z dnia 30 sierpnia 2016 r., sygn. IPPB4/4511-1025/16-2/MS oraz z dnia 26 sierpnia 2016 r., sygn. IPPB4/4511-1009/16-2/MS, w których organ potwierdził, że udzielanie rabatów na paliwo dla pracowników, ale też członków rodzin pracowników nie stanowi przychodu z innych źródeł właśnie dla członków rodzin pracowników objętych programem rabatowym.
Wszystkie powołane wyżej interpretacje dotyczą stanów faktycznych, które są analogiczne do tego w analizowanej sprawie. Mianowicie, w każdej ze spraw, wnioskodawcy pytają o konsekwencje podatkowe wypłacania / udzielania różnego rodzaju benefitów, które są adresowane do szerokiego kręgu beneficjentów, w tym również do podmiotów innych niż pracownicy wnioskodawców. W tym kontekście, organy podatkowe jednoznacznie potwierdzają, że w takich sytuacjach nie dochodzi do powstania przychodów z innych źródeł, w odniesieniu do których wnioskodawcy byliby zobowiązani do wystawienia informacji PIT-8C.
Mając na uwadze wskazane wyżej przepisy podatkowe, jak również przytoczone argumenty oraz praktykę administracyjną organów podatkowych, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że analizowane rabaty udzielane przez Spółkę na rzecz Beneficjentów, a także na rzecz pracowników i współpracowników Grupy R. nie stanowią dla tych osób przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie Spółka nie jest obowiązana w związku z udzielaniem takich rabatów do wypełniania obowiązków informacyjnych w zakresie wystawiania PIT-8C.
W związku z powyższym, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska, iż:
- w związku z planowanym wdrożeniem Programu przewidującego udzielanie rabatów z tytułu nabycia mieszkań na rzecz Beneficjentów, wartość udzielonego przez Spółkę rabatu nie stanowi dla Beneficjentów częściowo nieodpłatnego świadczenia niepieniężnego stanowiącego przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu przez Beneficjentów na podstawie informacji PIT-8C wystawionej przez Spółkę oraz
- w związku z planowanym wprowadzeniem dla pracowników i współpracowników Grupy R. zasad sprzedaży mieszkań opartych o analogiczne zasady udzielania rabatów, jak oferowane przez Grupę R. w ramach Programu dla podmiotów niepowiązanych, wartość udzielonego przez Spółkę rabatu nie oznacza dla pracowników i współpracowników spółek z Grupy R. częściowo nieodpłatnego świadczenia niepieniężnego stanowiącego przychód z innych źródeł, podlegający opodatkowaniu przez te osoby na podstawie informacji PIT-8C wystawionej przez Spółkę.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.
Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.) – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza, natomiast w myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłem przychodów są inne źródła.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Z kolei w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Jak stanowi art. 11 ust. 1 ww. ustawy – przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Stosownie z kolei do art. 11 ust. 2a ww. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
- jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
- jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
- jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
- w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Zgodnie natomiast z art. 11 ust. 2b ww. ustawy, jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.
W myśl art. 42a ust. 1 ww. ustawy – osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Z opisanych we wniosku zdarzeń przyszłych wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a także w związku z poszukiwaniem działań zorientowanych na zwiększenie poziomu obrotów w Grupie, zamierza wprowadzić program rabatowy w zakresie sprzedaży mieszkań, który zamierza udostępnić szerokiemu kręgowi usługodawców (w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) oraz pracownikom usługodawców współpracujących z Grupą. Skorzystanie z Programu przez wskazany wyżej krąg beneficjentów jest uzależniony od spełnienia określonych warunków, tzn. stali usługodawcy będą uprawnieni do nabycia mieszkania po upływie jednego roku pracy na rzecz Grupy Wnioskodawcy, a usługodawcy „niewyłączni” będą uprawnieni do skorzystania z rabatu, jeżeli świadczyli usługi na rzecz Grupy przez co najmniej 5 lat oraz ich wniosek zostanie zatwierdzony przez zarząd w uznaniu za wkład w rozwój Grupy. Zgodnie z postanowieniami programu Beneficjenci będą uprawnieni do nabycia mieszkania z rabatem równym rabatowi, jaki może być udzielony w ramach regularnej sprzedaży mieszkań przez spółki należące do Grupy, ponadto w celu premiowania dotychczasowej współpracy z Grupą oraz zachęty do jej dalszego rozwoju mogą być oni uprawnieni do dedykowanego rabatu w wysokości 4% ponad regularny rabat. Beneficjenci będą mogli nabyć z rabatem jedno mieszkanie raz na 4 lata. Równocześnie, Wnioskodawca rozważa wprowadzenie dla pracowników i współpracowników Grupy zasad sprzedaży mieszkań opartych o analogiczne zasady udzielania rabatów, jak oferowane przez Grupę na rynku. Zasady sprzedaży mieszkań na rzecz pracowników i współpracowników Grupy oparte byłyby na analogicznych zasadach jak określone w Programie skierowanym do niepowiązanych podmiotów zewnętrznych (beneficjentów). Przedstawiając warunki sprzedaży mieszkań na zasadach analogicznych jak w Programie, tj. analogicznych do najlepszych warunków oferowanych przez Grupę na rynku. W ramach rozszerzenia zakresu obowiązywania Programu mają nim zostać objęci pracownicy spółek Grupy, członkowie rad nadzorczych Grupy, członkowie zarządów Grupy. Pracownicy Spółek Zależnych będą mogli skorzystać z rabatów pod warunkiem, że przepracują w jednej ze Spółek Zależnych co najmniej rok, a w przypadku członków rad nadzorczych oraz członków zarządów Spółki i Spółek Zależnych pod warunkiem, że pełnią swoje funkcje w Spółce lub jednej ze Spółek Zależnych co najmniej rok.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia rabatu. Słownik wyrazów obcych Kopalińskiego (internetowe wydanie) definiuje pojęcie – bonifikata, rabat, opust, upust, jako zniżkę ceny dóbr lub usług, przyznawaną przez sprzedającego (wykonawcę usługi) po dokonaniu transakcji. W praktyce udzielenie bonifikaty polega więc na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów. Ceną – zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1830 z późn.zm.) jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. W myśl art. 3 ust. 2 ww. ustawy w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.
Należy zauważyć, że opisane we wniosku zdarzenie przyszłe nie ogranicza kręgu uprawnionych do otrzymania rabatu. Do skorzystania z rabatu będą bowiem uprawnieni na analogicznych warunkach zarówno stali usługodawcy (lub pracownicy tych usługodawców), usługodawcy „niewyłączni” (lub pracownicy tych usługodawców), a także pracownicy, członkowie rad nadzorczych oraz członkowie zarządów Grupy.
Co do zasady, wartość udzielonych rabatów będzie stanowić nieodpłatne świadczenie po stronie uprawnionych do ich otrzymania. Jednakże, należy zauważyć, że opisane we wniosku zdarzenie przyszłe nie ogranicza kręgu uprawnionych do rabatu. Zatem krąg uprawnionych do rabatów będzie potencjalnie nieograniczony.
W konsekwencji, stwierdzić należy, że w omawianej sprawie w związku z planowanym wprowadzaniem rabatów z tytułu sprzedaży mieszkań, po stronie uprawnionych, czyli Beneficjentów oraz pracowników i współpracowników Grupy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu uzyskania rabatu. Korzystanie z rabatu przez uprawnionych będzie neutralne podatkowo dla wszystkich.
Wobec powyższego, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki informacyjne w związku z korzystaniem przez osoby uprawnione z rabatu. Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wystawienia PIT-8C.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
źródło: https://sip.mf.gov.pl/